Vyšla první, kompletně zpracovaná monografie o významné české autorce-sklářce Gizele Šabókové, zahrnující informace o všech etapách její životní a profesionální dráhy hlavně však o klíčových momentech rozvoje jejího tvůrčího myšlení, až po rok 2024.
Jedná se o dvojjazyčnou publikaci v češtině a angličtině, která se z mnoha důvodů kvalitou vymyká běžně koncipovaným publikacím tohoto druhu. Přináší nejen recentní studie žijících stěžejních historiků a teoretiků skla a umění, ale i texty již nežijících evropských i zámořských významných autorit, které o ní v různých etapách její profesionální dráhy psali. Tyto texty samy o sobě ilustrují, nakolik Šabókové nezaměnitelné dílo rezonovalo v mezinárodním měřítku prostřednictvím těch, kteří dokázali záhy rozpoznat jeho nadčasovou hodnotu. A kteří vítali její osobní vývoj od výzkumu vlastností matérie skla, přes nalezení originálních technologických postupů tavení skla ve formě, až k nezávislým sochařským k experimentům, ve kterých sklo již nehrálo zásadní roli.
V knize najdou zájemci na 600 fotografií designů, plastik, vitrají, kreseb, instalací Gizely Šabókové, které představují zásadní obrazový soupis jejího díla. Nástroj nutný k žádoucímu přehledu o něm, a také k jeho budoucí identifikaci. Lze totiž očekávat, že tak, jako u jiných ikonických sklářů, se mohou v budoucnu na trhu s uměním vyskytovat pokusy o kopie některých kusů, jež budou z hlediska sběratelské hodnoty prakticky bezcenné. Dokumentační fotografie v knize provázejí popisky, které vycházejí z archivních výrobních záznamů autorky a jejího manžela – blízkého spolupracovníka – Karla Bartoníčka. Představují tak cennou informační banku o datu jejich vzniku, velikosti, umístění, atp. Stránky ale oživují i situační snímky, tzv. momentky z různých akcí doma i v zahraničí dávající nahlédnout do „ducha doby“ i osobních vzpomínek. Nechybí vybavení kompletní bibliografií a soupisem výstav. Grafické úpravy se zhostil brilantní Robert Novák, takže máme co dělat s pohlednou publikací jako takovou. Odborné recenze se ujal zkušený znalec, autor vědeckých děl Oldřich Palata, editorkou se vedle samostatných příspěvků stala mezinárodně známá specialistka na českou studiovou tvorbu a kurátorka musea Sylva Petrová, koncepci publikace ve spolupráci s realizačním týmem stanovil syn, sám úspěšný autor Prokop Bartoníček, kvalitu knihy nejen po stránce anglických překladů jistil spolu s týmem i kritik britského původu Richard Drury.
Myšlenka knihu zrealizovat se narodila na konci roku 2021, v předvečer autorčiných sedmdesátých narozenin (* 1952). Tato idea odpovídala zároveň dlouhodobé snaze muzea za finanční podpory ministerstva kultury ČR zpracovávat a zveřejňovat studie o přínosu žen do vývoje českého designu a studiové tvorby. Také proto si Uměleckoprůmyslové museum váží prestižní příležitosti se na vzniku publikace podílet.
Knihu lze koupit ZDE