Fotograf Josef Sudek

Sudkovo dílo – stejně jako každé skutečné umělecké dílo – je oslavou celku světa. Oslavy uměleckého díla či umělce však často bývají opakem: fetišem a kýčem, který umělcův odkaz nerozvíjejí, ale naopak umrtvují. Pokud Sudkovo dílo nebudeme chápat jako výzvu k přemýšlení a rozvíjení jeho témat, promění se naše oslava ve funerální záležitost.

Jaroslav Anděl, Sudkova výzva, 1976, in: sborník Pocta Josefu Sudkovi

Mládí

Josef Sudek se narodil v Kolíně ve středních Čechách 17. března 1896 otci Václavovi a matce Johanně. O rok později se narodila jeho sestra Božena (1897–1990), která v jeho životě sehrála významnou roli. Otec byl malíř a dekoratér; zemřel, když byly Sudkovi tři roky.

Po obecné škole a dvouleté řemeslnické škole v Kutné Hoře se v roce 1910 Sudek zapsal do tříletého učení u pražského knihaře Františka Jermanna a po vyučení pracoval jako knihařský dělník. V roce 1911 začal amatérsky fotografovat.

Ptali se mě: Člověče, co chceš bejt, čím se chceš učit? Já jim odpovídal: No, to já nevím. 
Maminka říkala: No přece nebudeš pást krávy. Myslel jsem si: Á to není špatný, bejt pořád venku, flákat se furt. Rozhodl jsem to šalamounsky, jako kluk. Jelikož jsem rád četl mayovky a detektivky, řekl jsem: Já budu knihařem, já si budu moct číst.“

Z knihy Josef Sudek o sobě, Praha 2001
Johanna Sudková s dětmi Boženou a Josefem, kolem r. 1900
Johanna Sudková s dětmi Boženou a Josefem, kolem roku 1900
Josef Sudek, 1900
Josef Sudek, 1900
Josef a Božena Sudkovi, 1910
Josef a Božena Sudkovi, 1910

První světová válka

Koncem roku 1915 narukoval Josef Sudek do rakousko-uherské armády, na začátku roku 1917 sestavil malé album z fotografií Prahy formátu 3,5 × 5 cm. V květnu téhož roku byl Sudek během bojů na italské frontě těžce zraněn granátem a přišel o pravou paži. Po návratu ze špitálu v roce 1918 žil až do roku 1927 v pražské Invalidovně. Zde vznikl také fotografický cyklus Z invalidovny.

Josef Sudek na autoportrétu, 1914
Josef Sudek na autoportrétu, 1914
Josef Sudek ve vojenské uniformě, 1916
Josef Sudek ve vojenské uniformě, 1916
Josef Sudek: Z Invalidovny, 1922–1927
Josef Sudek: Z Invalidovny, 1922–1927

Meziválečné období

V roce 1922 byl Sudek přijat na fotografické oddělení Státní grafické školy, které vedl profesor Karel Novák. V té době se už angažoval v amatérském fotografickém hnutí. Následovalo členství ve Fotoklubu Praha. Po absolvování školy v roce 1924 založili společně s fotografem Jaromírem Funkem, průkopníkem avantgardní fotografie, a Adolfem Schneebergem Českou fotografickou společnost, která se stavěla proti uměleckému směřování fotografie a soustředila se na její dokumentární význam. Sudek se velmi aktivně zapojil do boje za moderní fotografii.

V roce 1927 si společně s kamarádem Adolfem Schneebergem najali zahradní ateliér v ulici Újezd 30, pozdější sídlo pro firmu UMĚLECKÁ FOTOGRAFIE – JOSEF SUDEK. Na provozu ateliéru se výraznou měrou podílela od počátku 30. let i Sudkova sestra Božena. Spolupráci se Schneebergerem však brzy ukončily neshody. 

Sudek se stal fotografem z povolání. Dělá tedy na zakázku, jako každý jiný, dětské portréty, svatební obrázky a jiné. Víc však než strnulé svatební skupiny svátečně se tvářících lidí sluší mu fotografie reklamní, na kterých může dokázat svoje pochopení pro materiál. Sklo v Sudkově podání jiskří a zvoní, kov mluví kovovou řečí, sníh se třpytí a modrá, textilie ukazuje svoji vazbu, div ne barvu.

Václav Poláček v Kalendáři Družstevní práce 1933 s 27 fotografiemi Josefa Sudka

Rok 1928 představoval pro Sudka zlom: dostal práci v nakladatelství Krásné jizby Družstevní práce a jím vydávaném časopise Panorama. Spolupráce vznikla víceméně náhodou, když se Sudek ve slavné kavárně Union potkal s jejím uměleckým vedoucím Emanuelem Frintou. Díky zakázkám se Sudek zdokonalil ve fotografování knih, skla, porcelánu a v tzv. průmyslové fotografii. A také potkal jednoho ze svých největších přátel – malíře Františka Tichého, jehož díla začal sbírat. 

V témže roce vydala Družstevní práce Sudkovi portfolio patnácti originálních fotografií Svatý Vít s předmluvou Jaroslava Durycha a v grafické úpravě Emanuela Frinty. Kniha vyšla k oslavám prvního desetiletí samostatného Československa, byla tedy, krásná, reprezentativní a drahá… Sudek se fotografování katedrály věnoval pro svoje potěšení několik let, a patnáct fotografií proto vybíral z mnohem většího množství pořízených snímků.

V Družstevní práci a jejích časopisech později spolupracoval zejména s avantgardním typografem Ladislavem Sutnarem. Stal se pak vyhledávaným odborníkem na reklamu a tisk, portrét, architekturu či na fotografování uměleckých předmětů. Jeho práce se nesly v duchu funkcionalismu a estetiky nové věcnosti.

V letech 1933 a 1934 se Sudek účastnil výstav sociální fotografie.

V říjnu roku 1933 byla zahájena první samostatná výstava Sudkových fotografií v prostorách výstavní síně Krásné jizby nedaleko Prašné brány.

Ve třicátých letech se Sudek hojně věnoval reprodukování obrazů nejrůznějších umělců, s nimiž zároveň často navazoval pevná přátelství. Kromě Františka Tichého to byl především Emil Filla. Pro řadu z nich se stal i velmi důležitým mecenášem. Sudek byl členem jak Umělecké besedy, tak konkurenčního S. V. U. Mánes. Ve třetím desetiletí se fotograf též zúčastnil řady významných výstav, jako například v roce 1936 Mezinárodní výstavy fotografie (byl také členem organizační komise) a především výstavy v pražském Mánesu v roce 1938, na které vystavoval společně s dalšími pěti českými fotografy. Byla to jedna z posledních fotografických akcí před vypuknutím druhé světové války.

Vlastní ateliér až do druhé světové války velmi dobře prosperoval a Sudek kombinoval zakázkovou práci s volnou tvorbou. 

Trojportrét (Jaromír Funke, Josef Sudek, Adolf Schneeberger), kolem r. 1924
Trojportrét (Jaromír Funke, Josef Sudek, Adolf Schneeberger), kolem r. 1924
Josef Sudek na fotografii Jaromíra Funkeho, 1928
Josef Sudek na fotografii Jaromíra Funkeho, 1928
Josef Sudek: Můj ateliér, 1956
Josef Sudek: Můj ateliér, 1956
Josef Sudek: Vila ředitele kolínské elektrárny ESSO Václava Budila
Josef Sudek: Vila ředitele kolínské elektrárny ESSO Václava Budila (tzv. Buvila) v Kostelci nad Černými lesy, 1932; architekt Jaroslav Fragner, 1931–1932
Sudkova fotografie slavného čajového servisu Ladislava Sutnara z roku 1931
Sudkova fotografie slavného čajového servisu Ladislava Sutnara z roku 1931
Josef Sudek na fotografii Františka Vopata, 40. léta 20. století
Josef Sudek na fotografii Františka Vopata, 40. léta 20. století
Josef Sudek: Svatý Vít, 1924–1928
Josef Sudek: Svatý Vít, 1924–1928
Josef Sudek: Svatý Vít, 1924–1928
Josef Sudek: Svatý Vít, 1924–1928
Josef Sudek: Svatý Vít, 1924–1928
Josef Sudek: Svatý Vít, 1924–1928
Josef Sudek: Svatý Vít, 1924–1928
Josef Sudek: Svatý Vít, 1924–1928

Druhá světová válka

Během druhé světové války přišel Sudek o většinu komerčních zakázek a přiklonil se k subjektivnímu fotografickému projevu. Hodně fotografoval Prahu, především Pražský hrad. Z této doby ale pocházejí i jeho niterné fotografie zachycující zátiší na oknech, za okny, v zahradách…. Mezi roky 1940 a 1954 tak například vznikal slavný cyklus Okno mého ateliéru. Začal pracovat na rozsáhlých tematických cyklech. 

Ve všech zátiších více či méně aranžovaných, jednoduchých nebo komplikovaných se objeví nejen předmět, nýbrž i jeho život, jeho magičnost, jeho tajemství, v němž je něco dráždivého, provokujícího, zneklidňujícího i bizarního. Okna újezdského ateliéru jsou komorními díly vyjadřujícími proměny nejintimnějších nálad jsoucích až na pokraj abstraktní šifry, k realitě zahalené tajemstvím. Životy předmětů jsou spojeny s životy lidí, často se tato zátiší u Sudka nazývají Vzpomínky a evokují jeho přátele.

Anna Fárová

Kolem roku 1940 Sudek změnil způsob své fotografické práce: přestal zvětšovat negativy a začal pracovat výhradně technikou kontaktních otisků nebo fotografického pigmentu a používal nepohodlné velkoformátové deskové kamery. 

Sudek byl velkým milovníkem a znalcem hudby. Na slavných „hudebních útercích“ v ateliéru se scházely generace mladých umělců. Sudek jim pouštěl ze své rozsáhlé sbírky desky s klasickou hudbou. K jeho oblíbeným autorům patřili J. S. Bach, Bohuslav Martinů, Antonio Vivaldi a také Leoš Janáček. Janáčkovi věnoval Sudek též svou poslední knihu fotografií Janáček – Hukvaldy, jež vyšla v roce 1971.

Z cyklu Josefa Sudka Bez názvu, 1950–1954
Z cyklu Josefa Sudka Bez názvu, 1950–1954
Z cyklu Josefa Sudka Bez názvu, 1950–1954
Z cyklu Josefa Sudka Bez názvu, 1950–1954
Z cyklu Josefa Sudka Bez názvu, 1950–1954
Z cyklu Josefa Sudka Bez názvu, 1950–1954
Josef Sudek se svým portrétem od malíře Andreje Bělocvětova z let 1952–1953, foto Jindřich Brok
Josef Sudek se svým portrétem od malíře Andreje Bělocvětova z let 1952–1953, foto Jindřich Brok

Poválečné období

V roce 1945 se Sudek potkal s mladou fotografkou Sonjou Bullaty, která prošla nacistickým koncentračním táborem. Stala se jeho žačkou a o mnoho let později, v roce 1971, měl Sudek první samostatnou výstavu ve Spojených státech právě v jejím ateliéru. Fotografie Prahy a Pražského hradu ze čtyřicátých let vtělil Sudek hned po válce do knih Pražský hrad, Magic in Stone (publikace určená pro zahraničí) a Náš Hrad. V roce 1948 vyšla kniha Praha se 128 Sudkovými fotografiemi v grafické úpravě Františka Muziky a s textovou částí připravenou Vítězslavem Nezvalem. Praha zůstala fotografovým tématem i po válce. Sudkovy fotografie poválečného města představují pečlivě komponované obrazy válečné zkázy a jsou důležitým dokumentem doby.

V roce 1948 se Sudek stal jedním ze zakladatelů fotografické sekce Svazu československých výtvarných umělců, což jemu i řadě dalších fotografů umožnilo zachovat si status fotografa-výtvarníka, a tím i částečnou tvůrčí svobodu. 

Zásadní význam mělo pro Sudka setkání s architektem Otto Rothmayerem. Během práce na Pražském hradě pro architekty Pavla Janáka a Vladimíra Studeného se dozvěděl o kráse jeho soukromé zahrady. Zahrady a zahrádky byly ostatně jeho oblíbeným tématem. Z prvního focení Rothmayerových bílých židlí se zrodilo velké pracovní i osobní přátelství, které trvalo až do smrti architekta. Zahrada Rothmayerovy vily v pražském Břevnově se stala pro Sudka obrovskou inspirací a nasnímal v ní řadu fotografií, které pak řadil do několika cyklů, například do série Procházka po kouzelné zahrádce či Vzpomínky.

Počátkem 50. let objevil Sudek díky mladému lékaři a amatérskému fotografovi Petru Helbichovi své nové téma – beskydský prales Mionší. 

Sudkova první velká monografie se subjektivní tvorbou vyšla až v roce 1956, kdy mu bylo 60 let. Obsahovala 232 fotografií a průvodním textem ji opatřil Lubomír Linhart. Graficky ji upravil František Tichý. Zásluhu na jejím vydání měl, stejně jako u řady dalších autorových knih 40.–90. let, nakladatelský pracovník Jan Řezáč. Byl prvním významným interpretem jeho díla a garantem jeho zásadních výstav v 50. a 60. letech.

V roce 1958 se v Umělecké besedě uskutečnila druhá samostatná Sudkova výstava.

V 50. letech začal Sudek fotografovat na podlouhlý formát 10 × 30 cm Kodakovou panoramatickou kamerou. Tak vznikl soubor fotografií Praha panoramatická, který knižně vyšel v roce 1959. Knihu připravil po grafické stránce přítel Otto Rothmayer. 

Josef Sudek: z cyklu Praha panoramatická, 1959
Josef Sudek: z cyklu Praha panoramatická, 1959
Josef Sudek: z cyklu Praha panoramatická, 1959
Josef Sudek: z cyklu Praha panoramatická, 1959
Josef Sudek: z cyklu Praha panoramatická, 1959
Josef Sudek: z cyklu Praha panoramatická, 1959

Ty jitrnice (panoramatické snímky) původně nebyly zamýšlený jako Praha. V protektorátu jsem si myslel, že kdybych takovej aparát měl, že by se s ním daly dělat hezký krajiny. Původně jsem dělal krajiny, Praha přišla později. Ono to bylo podmíněný tím, že jsem tam musel po každým snímku nabíjet nový film. Bylo to spojeno s potížema, Rothmayer na to potom vymyslel ten pytel, abych si to mohl dávat přes rameno.

Z knihy Josef Sudek o sobě, Praha 2001

Koncem 50. let se sblížil se skupinou průmyslových výtvarníků Bilance zahrnující skláře, keramiky, grafiky, architekty a fotografy. Ve stejné době zachytil na panoramatický formát zdevastovanou krajinu severních Čech.

V roce 1961 vyšla kniha Karlův most. Roku 1963 byla v Praze uspořádána výstava, na které Sudek představil autorsky adjustované fotografie (tzv. puřidlaveteše). Formální experimenty s netradičně použitými materiály většina návštěvníků příkře odmítla. Ovšem Jan Řezáč v doprovodném katalogu napsal dodnes platná slova: „Josef Sudek je jeden z největších fotografů všech dob.

Roku 1964 vydalo pražské nakladatelství Artia monografii Sudek, kterou připravili Jan Řezáč a Josef Prošek. Kniha s výběrem z nejvýznamnějších cyklů (Okno mého ateliéru, Zátiší, Rothmayerova zahrada, Praha) s vícejazyčnými texty měla zásadní význam pro celosvětové přijetí Sudkova díla. 

V roce 1959 se Sudek přestěhoval do dvou přízemních místností domu U Luny v ulici Úvoz 24 na Hradčanech, kde Uměleckoprůmyslové museum v Praze od roku 1995 provozuje Galerii Josefa Sudka. Sudkův byt se – podobně jako kdysi jeho ateliér na Újezdě – stal místem nesčetných schůzek. Za fotografem pravidelně docházely výrazné osobnosti naší kultury jako básník Jaroslav Seifert, malíř Jan Zrzavý, architekt Otto Rothmayer a celá řada dalších. Ateliér na Újezdě Sudek ale nadále využíval: měl tam černou komoru, archiv a v neposlední řadě i sestru Boženu. Koncem 80. let byl však po požáru rozebrán, pro znovuvytvoření původního ateliéru bylo třeba přistoupit k postavení repliky, k čemuž došlo až v roce 2000. Výstavní program zde zajišťuje firma PPF Art. 

Josef Sudek na fotografii Josefa Ehma, 1948
Josef Sudek na fotografii Josefa Ehma, 1948
Josef Sudek: Emauzský klášter, 1945
Josef Sudek: Emauzský klášter, 1945
Josef Sudek: Staroměstské náměstí, 1945
Josef Sudek: Staroměstské náměstí, 1945
Josef Sudek: Václavské náměstí u Národního muzea, 1945
Josef Sudek: Václavské náměstí u Národního muzea, 1945
Fotografie z cyklu Procházka po kouzelné zahrádce (1954–1959), které Josef Sudek pořídil ve vile architekta Otto Rothmayera.
Fotografie z cyklu Procházka po kouzelné zahrádce (1954–1959), které Josef Sudek pořídil ve vile architekta Otto Rothmayera.
Fotografie z cyklu Procházka po kouzelné zahrádce (1954–1959), které Josef Sudek pořídil ve vile architekta Otto Rothmayera.
Fotografie z cyklu Procházka po kouzelné zahrádce (1954–1959), které Josef Sudek pořídil ve vile architekta Otto Rothmayera.
Josef Sudek, Otto Rothmayer a jeho syn Jan na zahradě břevnovské vily, 1955
Josef Sudek, Otto Rothmayer a jeho syn Jan na zahradě břevnovské vily, 1955

Poslední léta života

Sudkova tvorba se postupně uzavírala v roce 1974. Ke svým osmdesátým narozeninám v roce 1976 uspořádal fotograf tři souborné výstavy: v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze, v Moravské galerii Brně a v Neue Galerie v Cáchách. Zemřel 15. září téhož roku. Autorem nekrologu byl Sudkův přítel, básník Jaroslav Seifert. Pohřben je v rodném Kolíně. 

Ještě v témže roce nabídla Sudkova sestra Božena Sudková bratrovy pozitivy a negativy Uměleckoprůmyslovému museu v Praze, sbírky obrazů, grafik, soch a reliéfů Národní galerii v Praze. Technické vybavení ateliéru získalo pražské Národní technické muzeum. Díky práci historičky a kurátorky Anny Fárové UPM převzalo podstatnou část jeho umělecké pozůstalosti. Další části získala Moravská galerie v Brně, Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, Regionální muzeum v Kolíně, Ústav dějin a umění Československé akademie věd a Bibliothéque Nationale v Paříži. Velice rozsáhlé dílo Josefa Sudka bylo a je představováno na desítkách výstav a v řadě publikací. Je zastoupeno ve všech významných světových sbírkách. 

Josef Sudek v ulici Úvoz na fotografii od Petra Tauska, 1973
Josef Sudek v ulici Úvoz na fotografii od Petra Tauska, 1973
Sudek v den svých 80. narozenin na fotografii od Sonji Bullaty, 17. 3. 1976
Sudek v den svých 80. narozenin na fotografii od Sonji Bullaty, 17. 3. 1976