V sále věnovaném designu a fenoménu modernity vstupujeme průmyslovým 19. stoletím do století dvacátého – tato industriální doba přinesla napětí mezi individuálními požadavky a masovou průmyslovou produkcí spjatou s rostoucím konzumem. Design se stal integrujícím faktorem moderní a postmoderní kultury, neboť propojoval nové poznatky a technologie s oblastí umělecké tvorby. Od počátku jej provází idea zušlechtění výroby a vkusu. Podobně je tomu dnes, kdy se design stále více zmocňuje nejen tvorby věcí, ale i informací a virtuálních světů, a patří k hlavním sférám rozvíjejících se „kreativních odvětví“.
Širokou škálu podnětů pro rozvoj designu přinášely od 19. století nové požadavky na bydlení a vybavení moderního interiéru. Důraz se kladl na mobilitu, skladebnost a univerzalitu, jednoduchou manipulaci. Obecným byl pak požadavek praktické funkčnosti.
Jako neméně důležitý fenomén modernity se jeví role světla, zásadní v životním stylu moderního člověka, včetně oblasti designu. Toto téma otevírá problematiku světelné řeči věcí a obrazů. Naznačuje možnosti světla ve vnímání tvarů a povrchů, v pojetí prostoru, zvýraznění nebo naopak odhmotnění objemů. Ukazuje nepominutelný význam světla jako moderního výrazového prostředku a nositele sdělení.
Více si přečtete v popiscích u jednotlivých fotografií.















