Description
Sochy Josefa Symona (*1932) jsou precizní jako šperk a jeho šperk má ve svém měřítku monumentalitu sochy. Doménou Miroslavy Symon (*1938) je papír a kůže, jež ji přivedly k restaurování historických rukopisů. Oba studovali na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, Josef Symon v ateliéru sochaře Bedřicha Stefana. Na počátku 60. let stál u zrodu tzv. autorského šperku. Tuto výtvarnou scénu, jejímž významným mezníkům bylo I. mezinárodní symposium stříbrného šperku v Jablonci nad Nisou v roce 1968, sledovala kurátorka UPM Věra Vokáčová, díky níž je tvorba Josefa Symona ve sbírkách UPM silně zastoupena. Po emigraci do Vídně v roce 1968 se oba umělci v nové vlasti rychle etablovali na výtvarné scéně. Hlavním působištěm Josefa Symona se stala vídeňská Hochschule für angewandte Kunst. Vedle příspěvků Věry Vokáčové a Aleny Křížové k autorově výstavě Retrospektiva 1960–1993 (UPM 1993) publikace zahrnuje text současné kurátorky šperku UPM Petry Matějovičové a Petera Marboe z vídeňské Nadace Alexandera Zemlinského, pro niž Josef Symon navrhl pomník a cenu. Joachim Angerer, bývalý opat kláštera Geras, ve svém příspěvku líčí genezi výzdoby a souboru liturgických předmětů, které Josef Symonem pro klášter vytvořil. Drobná publikace byla vydána u příležitosti stejnojmenné výstavy konané v prostorách křížové chodby Strahovského kláštera od 6. dubna do 31. května 2017.